Vormingsmomenten voor het onderwijs
De leerkracht is een team!
Bij professionalisering staat teamvorming dus altijd mee voorop. Door vorming streven we duurzame verandering na. Dat vraagt opvolging en overleg, ook na de vorming.
Overweeg dus een vormingstraject binnen de school of kom naar een centraal vormingsmoment met collega’s. En waarom niet samen met een middenkader- of directielid?
Welke vormingsmomenten begeleid ik?
De effectieve leerkracht
Leerkrachten willen vooral goed lesgeven!
Hoe ontwerp je goede lessen? Wat is effectieve didactiek? En wat zijn recente wetenschappelijke inzichten?
- Minstens een volle dag of meerdere sessies van een halve dag
Formatief handelen (evalueren)
Onderwijs draait rond onderwijzen-leren-evalueren. De leerkracht onderwijst en de leerling leert, hopelijk duurzaam. En hoe past de evaluatiepraktijk hierin? Wie evalueert? Wanneer en hoe?
- Een startsessie: we bekijken tal van voorbeelden en leiden hieruit af wat formatief handelen is en wat de belangrijkste strategieën zijn.
- Verdiepingssessies gespreid in de tijd: we werken de verschillende strategieën uit.
- Een masterclass van 6 halve dagen, gespreid in de tijd.
Taxonomie van Bloom
Met je les wil je iets bereiken, je werkt doelgericht. Maar hoe benoem ik dat? En hoe pak ik dit aan?
De taxonomie biedt je een kader. Het is ook dat kader dat gebruikt wordt bij het herschrijven van de eindtermen. Dus enig inzicht helpt om doelgericht te werken.
Taxonomie van Bloom: wat? waarom? waartoe? hoe gebruiken?
- een sessie van een halve dag
- of twee sessies
Feedback in de school
De leraar een team! De school, een lerende gemeenschap! Je hoort het steeds vaker.
Mooie en terechte woorden, maar wat betekent dit voor onze communicatie? Bewustwording is de motor van verandering. Ook leerkrachten, opvoeders, coördinatoren, directieleden … kunnen niet leren zonder feedback.
We focussen op het ontvangen van feedback. Waarom zo lastig? En welke inzichten en kaders kunnen helpen om hierin te groeien?
- een startsessie van halve dag
- verdiepingssessies mogelijk
Feedback in de klas: Waarom? Wat is effectieve feedback? Hoe aanpakken?
Onderwijsonderzoek zegt het al een hele tijd: feedback is een krachtige manier om te leren, wellicht zelfs de krachtigste. Onderzoek zegt ook dat veel feedback niet werkt.
Wanneer werkt het wel? En wat betekent dit voor de klaspraktijk?
- een startsessie van halve dag
- verdiepingssessies mogelijk
Taalbewust beroepsonderwijs
Je kunt taal leren in elke leer- en werksituatie. Ook beroepsonderwijs kan dus taalbewust zijn. Wat is een haalbare aanpak die leerlingen talig sterker maakt??
We vertrekken vanuit concrete lesscenario’s en verkennen een 5-tal concrete sporen.
- 1 of 2 sessies van een halve dag
Zelfsturing
In opiniestukken over wat er zoal fout loopt in het onderwijs wordt ‘zelfsturing’ wel vaker met de vinger gewezen. ‘Goed onderwijs moet kennis overbrengen en dat realiseer je niet door al dat zelfontdekkende leren dat gelooft dat leerlingen zichzelf sturen!’, klinkt het dan.
Er wordt hier veel op een hoopje gegooid.
Laat het duidelijk zijn: zelfsturing ontwikkel je door goed les te geven, niet door leerlingen los te laten! En nee, zelfsturing aanspreken en stimuleren is niet aan leeftijd gebonden!
En dat wil deze sessie duidelijk maken: Wat is zelfsturing? Waarom is dat zo belangrijk? Hoe ontwikkel je dat?
- 1 of 2 sessies van een halve dag
Communicatie zonder frustratie
Een effectieve school heeft een sterke interne gesprekscultuur.
Uitspreken, afspreken, aanspreken. Hoe eenvoudig klinkt het, hoe moeilijk is het. Als er ruis op de kabel zit, blijft het vaak stil. En juist dan moet er gesproken!
Welke inzichten, kaders, vaardigheden helpen om te werken aan die open gesprekscultuur?
- een startsessie van halve dag
- verdiepingssessies mogelijk
Vergaderen, minder (?), korter en beter!
Als het over ‘vergaderen’ gaat, is de zeurlijst lang! En toch willen weinigen dit afschaffen. Ze willen vooral beter vergaderen.
Vergadertijd is beperkt en dus kostbaar. Hoe bevorderen we het samenspel? We bekijken vergaderen door verschillende brillen.
- een sessie van halve dag
Wat elke leraar over leren moet weten.
‘Om een brug te bouwen, moet je de eigenschappen kennen van staal en steen, maar die kennis zal je nooit vertellen hoe de brug eruit moet zien.’ (Dylan Wiliam)
Om effectief les te geven moet je weten hoe kinderen en jongeren leren. Maar die inzichten zullen je niet zeggen hoe je je les moet opbouwen. Dat is het ambacht van de leerkracht!
En daarover gaat deze sessie: wat moet ik weten over leren zodat ik nog beter lesgeef en mijn leerlingen nog beter leren?
- een startsessie van halve dag
- verdiepingssessies mogelijk